Myślisz o otwarciu własnego sklepu spożywczego? Dowiedz się, jak to zrobić

Mimo rozwoju wszechobecnych sieciowych super- i hipermarketów, tradycyjne „spożywczaki” wciąż mają się całkiem nie źle i nie znikają z miejskiego krajobrazu. Otwarcie własnego sklepu ma sens i może być opłacalne pod warunkiem, że dobrze zaplanujemy taką inwestycję i trafnie ocenimy zapotrzebowanie lokalnego rynku. O czym zatem trzeba pamiętać, planując otwarcie sklepu spożywczego?

Napisz biznesplan

Dobry biznesplan to jeden z fundamentów sukcesu. Powinien być poprzedzony rzetelnym researchem i rozeznaniem rynku oraz analizą konkurencji. Warto dobrze zastanowić się nad lokalizacją sklepu – pod uwagę należy wziąć nie tylko odległość od dużych, popularnych marketów, ale przede wszystkim obecność innych małych sklepików na danym terenie. Lokalizacją godną uwagi są nowe osiedla, jeszcze nie zagospodarowane w pełni, a także blokowiska czy osiedla willowe, na których brakuje osiedlowego sklepiku, idealnego na szybkie zakupy po drodze do pracy czy późnym wieczorem. W biznesplanie trzeba również obliczyć koszty związane z otwarciem i prowadzeniem sklepu oraz oszacować przyszłe dochody sklepu. W tym celu musimy ustalić, jakie produkty zaoferujemy klientom (muszą one odpowiadać ich realnym potrzebom, więc warto dowiedzieć się jak najwięcej o zwyczajach zakupowych mieszkańców danego osiedla) oraz jaką marżę dodamy do hurtowych cen produktów.

Pamiętaj o formalnościach

Dopełnianie formalności związanych z prowadzeniem sklepu wcale nie musi być bardzo uciążliwe. Rejestracji działalności gospodarczej możemy dokonać drogą elektroniczną, logując się do serwisu CEIDG i wypełniając wniosek online. Ewentualnie możemy wypełnić wniosek pobrany z Internetu i osobiście zanieść go do Urzędu Gminy. Maksymalnie w ciągu 7 dni od założenia działalności należy także zgłosić się do ubezpieczenia w ZUS. Musimy również zgłosić się do Urzędu Skarbowego i wybrać sposób opodatkowania. Niezwykle istotnym dokumentem w przypadku sklepu spożywczego jest także zgoda Sanepidu – bez tego nie ruszymy. Już na etapie wykańczania lokalu trzeba zadbać o to, aby sklep spełniał wszystkie wymogi sanitarne oraz przepisy przeciwpożarowe. Po uzyskaniu pozytywnej decyzji Sanepidu można także ubiegać się o pozwolenie na sprzedaż alkoholu, czyli tzw. koncesję. Aby ją uzyskać, musimy złożyć wniosek w Urzędzie Miasta lub Gminy oraz wnieść 3-częściową opłatę za pierwszy rok posiadania koncesji:

  • 525 zł za napoje o zawartości alkoholu do 4,5% oraz piwo;
  • 525 zł za napoje o zawartości alkoholu od 4,5% do 18% z wyjątkiem piwa;
  • 2100 zł za napoje o zawartości alkoholu powyżej 18%.

Zadbaj o dobre produkty

Chcąc skutecznie konkurować z sieciowymi supermarketami, w których klienci znajdują często spory wybór produktów w niskich cenach, musimy zadbać przede wszystkim o jakość towaru i o to, by wyróżniał się on na tle konkurencji. Warto zaopatrzyć się (przynajmniej w pewnym stopniu) w towary niedostępne w sieciówkach, z różnych półek cenowych. Świeże, sezonowe produkty dobrze jest pozyskiwać od lokalnych dostawców, wspierając rodzimych producentów i zapewniając klientom wysoką jakość. W przypadku sprzedaży alkoholu najlepiej nawiązać współpracę z dużą, sprawdzoną hurtownią (np. http://alkohole.eurocash.pl/), w której znajdziemy szeroki wybór oryginalnych produktów, dzięki czemu łatwiej nam będzie trafić w różnorodne gusta klientów sklepu.

Categories Ciekawe